het verkeer - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Dionne Hoop - WaarBenJij.nu het verkeer - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Dionne Hoop - WaarBenJij.nu

het verkeer

Blijf op de hoogte en volg Dionne

25 Maart 2014 | Indonesië, Bandung

Hier dan nog maar een reisverslag omdat afgelopen dagen een beetje hetzelfde waren als de eerste ga ik maar een ‘leuk’ verhaaltje schrijven over het verkeer hier.

Want ook al ben ik hier nu een maand de weg oversteken is nog steeds lastig. Meestal gaat het wel al beter maar soms denk ik echt van ik geef het op. Laatst stond ik gewoon maar voor me uit te staren en al niet meer op te letten van wanneer ik eindelijk over kon steken, gingen de beveiligingsmannetjes die bij de ingang van de campus zitten opeens met ze 2e de weg op terwijl ze op hun fluitjes bliezen en lieten alle auto’s en motoren voor me stoppen.. toen ging het oversteken gemakkelijk :D.. de mensen zijn hier erg behulpzaam. Bij elk winkeltje of etensdingetje heb je officer parking die helpt met parkeren en uitparkeren.. vooral bij het inparkeren denk ik waarom schreeuwen ze zo plek is super groot hoezo kan diegene niet gewoon zelf inparkeren maarja het is hoe het hier werkt. Bij het uitparkeren helpen ze de auto’s en scooters/motoren weer de straat op te draaien door de weg op te lopen een beetje met hun armen te zwaaien wat te roepen en op hun fluitje te blazen en hier krijgen ze dan ongv. 2000 rp. voor wat ongv. 15 cent is. Ja ze zijn hier goed in werk creëren!

Als ik ergens heen ga met iemand gaan we meestal op de motor/scooter in het begin best eng om achterop te zitten echt ze reiden overtal tussendoor dat het goed gaat mij een raadsel.. maar t went en nu zit ik relaxed achterop om me heen te kijken want er valt genoeg te zien; hele gezinnen (vader moeder +3 kinderen op 1 scooter) scooters volgeladen alsof het vrachtwagens zijn en alsnog overal tussendoor in het verkeer. En dan de ankots de kleine busjes in verschillende kleuren en elke kleur heeft zijn eigen route. Als je kiri roept (wat links betekent) stoppen ze en kan je uitstappen.. als je in wilt stappen steek je gewoon je hand naar ze op.. maar ze stoppen dus echt overal en dan als ze weer gaan rijden hup knipperlicht aan gas en overal tussendoor proberen te komen. Ik ben met de ankot naar het winkelcentrum gegaan met iemand.. de terugweg moest ik van hem zelf uitzoeken maarja dat was toch nog wel ff te moeilijk dus hij heeft me gelukkig geholpen..(want ja hoe je erachter komt welke ankot waar heen gaat.. ‘ervaring’ en ‘vragen’) ik heb wel op tijd kiri! geroepen:P… en betaald.. Hoeveel je betaald moet je zelf maar weten en hopen dat je beetje normaal betaald heb.. als je het gaat vragen weet je zeker dat je te veel betaald. Maar.. als je na het betalen gewoon snel wegloopt dan kunnen ze er toch niks van zeggen als het te weinig was.

Ik had al wel verteld over dat ik naar de ranch was geweest de floating market en de warm water bronnen maar nog niet over de weg er naar toe en de weg terug. Deze was doodeng! Om trafic jam te ontwijken gingen we binnendoor.. nou heb ik al last van hoogtevrees en word ik al bang als de parkeergarage ingang te stijl is.. nou.. deze weg was stijl! In ze 1 de berg slingerend op om boven te komen.. gelukkig was de jongen die reed erg ervaren ermee.. NIET DUS.. dus heb met nog 2 andere in de auto zitten gillen! Toen ging die nog vragen of ik niet ff stukje kon rijden uhm nou nee geen goed plan.. Ik ga wel motor proberen te leren rijden hiero maar dan op een rustige straat en denk niet dat ik t ooit aandurf de weg hierop te gaan.. al hoef ik dan niet bang te zijn verkeersregels te overtreden want die heb ik nog niet ontdekt maarja het lopend oversteken voor mij is al moeilijk. De terugweg was nog erger want het regende keihard en het was donker.. maar heb het overleefd :D

p.s. sorry dat ik geen foto’s erbij zet.. het uploaden van 1 foto duurde vorige keer 35 minuten dus heb het ff opgegeven.. ga nog wel bedenken hoe ik ze op het internet krijg.

  • 27 Maart 2014 - 20:34

    TVonne:

    Ik heb oma beloofd om je verhalen uit te printen zodat ze ze ook kan lezen, maar of ik haar deze avonturen van je moet laten lezen?! Haha. geniet ervan nichie; wij genieten zowieso van jouw verhalen.
    Groetjes, ome George, tVonne, Jimboy en Pootje van Max

  • 07 April 2014 - 08:03

    TVonne:

    Ha Dionne,
    Even weer een berichtje van ons. Gaat het goed met je? Bij ons gaat het zijn gangetje. De laatste loodjes voor J voor zijn examen, de laatste afrondende werkzaamheden op het werk voor mij (ik heb mijn vaste baan opgezegd, want ik wil weer 100 procent ZZP 'n), Max wordt een dagje ouder dus rustiger en G heeft na 1,5 training een kuitblessure dus is alweer gestopt met sporten.
    Wij vinden het leuk om je verslagen te lezen, dus we kijken uit naar het volgende verslag! Huggie van ons allemaal, tVonne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dionne

Actief sinds 09 Maart 2014
Verslag gelezen: 217
Totaal aantal bezoekers 3842

Voorgaande reizen:

26 Februari 2014 - 15 Augustus 2014

stage Bandung

Landen bezocht: