al weer 2 maanden hier - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Dionne Hoop - WaarBenJij.nu al weer 2 maanden hier - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Dionne Hoop - WaarBenJij.nu

al weer 2 maanden hier

Blijf op de hoogte en volg Dionne

01 Mei 2014 | Indonesië, Bandung

En dan ben ik al over de helft van mijn tijd hier. De tijd vliegt hier nu echt voorbij. Aan de ene kant fijn want zo komt de rondreis snel dichterbij.. zin in! Aan de andere kant nog zooo veel te doen hier...!
Me laatste reisverslag was alweer 21 dagen, 100.000 foto’s, tig awkward moments, aantal rescheduled or canceld activities en vele nieuwe ervaringen geleden. Dus hoogste tijd voor een update.
11 juli zal ik met Mr. Bambang naar een grote markt gaan,.. ik dacht leuk interessant om te zien,.. maar andere mensen vroegen zich af wat voor een grote markt er was op vrijdag middag antw: hij bedoelde het winkelcentrum,.. awkward, daar koffie gedronken en over human movement sciences gesproken en een beetje rondgekeken,.. maar shoppen met een man,….. taalbarrière is soms best lastig.
Ik ben 2 zondagen naar een kerk geweest,… de kerk zag er niet uit als een kerk het was op de bovenste verdieping van een groot gebouw, de dienst was heel anders dan ik gewend was in nl. Er was een rockband, er werden reclame filmpjes getoond over workshops o.a. voor een goed huwelijk en de preek werd ondersteund met een powerpoint presentatie en muziek. Hier begint de dienst om 8 uur.
Dat vroege opstaan is echt iets waar ik niet aan kan wennen hoor,.. die mensen hier staan om 4 uur op maar dan draai ik me nog een paar 100x om (ookal ben ik gewoon een paar keer om half 6 opgestaan om, om 7 uur, te gaan joggen). Ondertussen slaap ik gewoon door het gebed van de moskee heen,. Waar ik niet doorheen slaap zijn de smsjes die mensen soms om 5 of 6 uur sturen. In plaatst dat je hier vooruit kijkt en de voorgaande les zegt dat de keer daarna geen les is,.. nee dat meld je de ochtend dat de les zal zijn lekker vroeg in de morgen. Of ook leuke manier om wakker te worden,.. mensen die een uur te vroeg voor je deur staan omdat ze niet goed wisten hoe je een bepaalde tijd in het Engels zegt. Of de leukste is nog wel .. niet reageren op me smsjes maar dan gewoon opeens om 7 uur op komen dagen om me op te halen ergens heen te gaan wat vervolgens niet doorgaat (ja dit was maandag,.. ik zal of naar een schooltje gaan met iemand of met iemand anders naar een kliniek, toen ik smste welke van de twee het was kreeg ik van de ene geen reactie en de andere had weer een andere optie dus toen ben ik van die optie uitgegaan wat inhield 10 uur op de uni,.. vervolgens werd ik om 7 uur opgehaald.. goeiemorgen :S… en nog voor niks ook want de afspraak kon pas smiddags doorgaan). Heb toen wel me debuut gemaakt als docent op de uni. Ga je mee naar me klas? Oke wel interessant om te kijken. 5 min van te voren,.. ja kan jij niet de les geven over pedagogiek in physical education,.. ja natuurlijk heb namelijk en pedagogiek en physical education gestudeerd……. Maar heb een les gegeven hoor, goede manier om presentatie angst te overwinnen.. vooral leuk als je ziet dat zelfs tijdens het lesgeven studenten foto’s lopen te maken van je,… negeer stand.
Voor me debuut als docent heb ik ook me debuut gemaakt als native speaker. Of ik wat kon vertellen over de great young?... uhm oke… ja hoe ze gemotiveerd kunnen zijn een great young te worden en wat je daarvoor nodig hebt… met andere woorden een motivatie speech begreep ik uiteindelijk.. ja voor een klas.. oke challence accepted.. uurtje van te voren ja het zijn 70 studenten.. ja waarom niet… vervolgens discussie geleid met 70 studenten die van alles vroegen,.. het verschilde van serieuze vragen over het onderwijs in nl en hoe studenten worden gemotiveerd tot wat voor eten ik hier het lekkerst vind en wil je met mij uit eten?...
Eergister ben ik weer naar een andere les geweest. De studenten worden opgeleid als tolk en konden zo mooi oefenen om voor mij te tolken. Oefening: 1 iemand stelt me vragen de andere tolkt het gesprek. Of ik kon vertellen aan welke eisen me vriendje moet voldoen… dus… die mensen hier, vooral de jongens, zijn echt schaamteloos ofzo..
Maandag ben ik wezen karaoke zingen met een groep jongens van badminton,. 1 vroeg of ik mee wilde, dacht zeg wel ja want meestal gaan dat soort afspraken hier toch niet door… wist ik veel dat ze de zelfde avond bedoelde en ik vervolgens dus mee ging.. was wel echt super grappig.. ze gingen helemaal los.. voor zoiets hebben mensen in nl alcohol nodig…
Mensen vragen me hier vaak of ik hier vrienden heb,.. als ik de manier van vrienden maken van de docenten en sommige mensen hier aanneem heb ik denk 2/3 honderd vrienden ofzo.. de docent stelt je gewoon voor aan de klas en zegt vervolgens nu zijn dit allemaal vrienden van je.. Ik ben dinsdag begonnen met groepstaalles en was nu met een meisje samen en ook hier zei de docent ja nu zijn jullie vrienden,.. Vorige week was ik bij de taalschool voor het plannen van me lessen toen zei de man daar, ja je Japanse vrienden zijn hier ook die hebben zo muziekles (hier bedoelde die het meisje mee wat in hetzelfde huis als ik woon en andere Japanse meisjes die ik een x gezien heb). Ik ging toen met hun mee naar de muziekles. Het is de muziekles voor de internationale studenten en ze spelen traditionele instrumenten,.. super gezellig en leuk om te doen.  op een of andere manier denken mensen hier alleen elke keer dat ik kan zingen,.. dus nu ook weer of ik even kon zingen,.. want het meisje wat zong begreep t ritme niet en de leraar had gezien dat ik ook aant meezingen was (zonder geluid) in het goede ritme.. heb ze gewaarschuwd maar ze wilde alsnog dat ik ging zingen dus ik ging zingen,.. vervolgens mocht ik kiezen of ik wilde zingen of anggklung spelen.. niet zo’n moeilijke keuze ;)..
Maarja ik leer hier dus steeds meer mensen kennen en steeds meer mensen durven opeens tegen me te praten,. Hier ook komt het mannetje dat hier werkt ja here are your new friends,.. waren vier meisjes die hier heel vaak zijn maar ik nooit mee spreek ofzo.. maar nu begonnen ze heel verlegen wat tegen met te zeggen,.. eigenlijk wilde ze me al heel lang aanspreken maar ze durfde niet,… beetje creepy was het wel toen ze me ook konden vertellen met wie ik waar op de campus was en wanneer.. ik word hier echt in de gaten gehouden..
Als ik nu over de campus loop roepen nog steeds super veel mensen hello naar me maar nu moet ik wel opkijken want vaak ken ik die mensen nu dus wel  voelt wel goed om gewoon net als op de vu iemand tegen te komen en ff small talk van wat ga je doen enzo ben minder lonely.
En toen had ik al bijna twee A-viertjes volgeschreven maar nog niks verteld over me stage. Het is super lastig hier verandering ergens in aan te brengen,.. waar ze in Nl constant bezig zijn met dingen vernieuwen en verbeteren hebben ze hier zo iets van,.. agja het werkt waarom kijken of het beter kan te veel moeite… heb veel dingen met mr. Bambang besproken maar veel komt al niet bij hem aan door de taal.. maar het is nog steeds erg leuk om naar de schooltje te gaan. Met 1 school gingen we zwemmen,.. wel opvallend om te zien dat de gymleraar meer zwemles gaat geven aan de andere docenten dan aan de kinderen. Kunnen zwemmen is hier niet gewoon en ze waren zelfs onder de indruk van mijn zwemkunsten.
Nu ben ik bezig met het uitwerken van stappenplannen met pictogrammen en hoe je een lesvoorbereiding kan doen. Hopelijk kan ik toch iets bijdragen aan het verbeteren van het onderwijs voor de gehandicapte kinderen zodat ze net ff wat meer leren in plaats van alleen maar aanwezig zijn op school.
Dus.. ook al ben ik hier ‘al’ 2 maanden,… nog steeds ben ik niet gewend aan de cultuur en de mensen hier en de mensen hier nog niet aan mij.
Hopelijk kan ik nog ff blijven want me visum is nog niet rond.. vorige week naar de international office gegaan.. was wel grappig hoe ze daar auto’s parkeren.. gewoon ff aan de kant duwen als er een auto langs moet en dan weer naar de andere kant duwen als daar weer een auto langs moet.. ik liep terug naar parkeerterrein dacht huh auto is weg,.. maar mr. Bambang keek helemaal niet vreemd op dat ze auto ergens anders stond.
Heb eigenlijk nog veel meer verhalen,.. maar 3 A-viertjes is denk ik wel lang genoeg voor een reisverslag.. zo blijft er ook nog genoeg over om persoonlijk te vertellen ;).

-XXX- Dionne


  • 01 Mei 2014 - 13:38

    Iris:

    Leuk verslag weer Dionne!! Zet hem op met alle dingen die je aan het doen bent xxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Dionne

Actief sinds 09 Maart 2014
Verslag gelezen: 274
Totaal aantal bezoekers 3825

Voorgaande reizen:

26 Februari 2014 - 15 Augustus 2014

stage Bandung

Landen bezocht: